-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48992 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

در مسائل فقهي و قرآن خدا و پيامبران مي گويند كه براي مردان حور العين قرار داده است مي خواهم بپرسم آيا براي زنها هم خدا حور العين قرار داده است؟



بايد توجه داشت كه زنان با ايمان در قيامت در كنار زنان بهشتي (حورالعين) با مردان بهشتي قرين ميباشند. و زنان با ايمان با همسران با ايمان خود وارد بهشت ميشوند.الف)- اُدْخُلُوا اَلْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُكُمْ تُحْبَرُونَ وارد بهشت شويد شما و همسرانتان در نهايت شادباش،(1). و منظور از ازواج، همان زنان با ايماني هستند كه در دنيا بودند،(2). و بودن در كنار همسران با ايمان و مهربان هم براي مردان لذتبخش است و هم براي زنانشان.

ب)- هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فِي ظِلالٍ عَلَي اَلْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ آنها و همسرانشان در سايههاي قصرها و درختان بهشتي بر تختها تكيه كردهاند،(3)و آياتي كه داخل شدن همسران صالح را به بهشت وعده داده شده است. از جمله: رَبَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ اَلَّتِي وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّيَّاتِهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ اَلْعَزِيزُ اَلْحَكِيمُ،(4).جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّيَّاتِهِمْ.،(5).

از اين آيات استفاده ميشود كه زنان و مرداني كه در اين دنيا همسر يكديگرند هرگاه هر دو با ايمان و بهشتي باشند در آنجا به هم ملحق ميشوند و با هم در بهترين شرايط و حالات زندگي ميكنند و حتي از روايات استفاده ميشود كه مقام اين زنان برتر از حوريان بهشت استخاطر عبادات و اعمال صالحي كه در اين جهان انجام دادهاند، بنابراين لذتهاي بهشت مخصوص مردان بهشتي نيست، بلكه كسي كه داخل بهشت ميشود از نعمتها و زيباييها لذت خواهد برد. چنان كه قرآن ميفرمايد:. وَ فِيها ما تَشْتَهِيهِ اَلْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ اَلْأَينَ بهشت آنچه دل خواهد و چشم از آن لذت ميبرد موجود است،(6) و در اين امر نيز بين مرد و زن بهشتي فرقي نيست هر كدام از آنها هر نوع لذتي بخواهند بر ايشان موجود است و براي زنان بهشتي نيز مردان بهشتي بدلخواهشان هست.واژه حور از نظر لغت به معناي مطلق خروج از حالت سابق و تبديل به گونه جديد است.

براي آگاهي بيشتر ر. ك: مصطفوي، حسن، التحقيق في كلمات القرآن، ج 2، ص 335.

اما در تبديل به گونه جديد دو نظر ميان مفسران است. گروهي از جمله علامه طباطبايي بر اين عقيدهاند كه: دقت و توجه درباره اوصافي كه در قرآن مجيد براي حور بيان گرديده، چنين استفاده ميشود كه اين تبديل به گونه اوصاف زنانه است نه به موجودي كه آثار و اوصاف مردانرا در بر داشته باشد، به همين جهت به نظر ميرسد كه مراد از حور طائفه مونث باشد نه طائفه مذكر،(7). اما اين كه پس پاداش زنان مومن در بهشت چيست؟ در منابع كلامي و روايي چنين آمده كه در روز قيامت، اگر مرد زن مؤمن، اهل بهشت بود همو را اختيار ميكند و اگر از اهل جهنم بود مردي را از ميان مردان بهشتي برميگزيند. شايد فلسفه اين كار اين باشد كه زن برخلاف مرد از نظر طبيعت تعددپذير نيست. به همين جهت مردي را انتخاب ميكند. اما گروهي از جمله استاد آيت اللهمكارم شيرازي در مقابل مدعياند كه حورالعين ميتواند مذكر هم باشد، براساس اين نظر شايد علت اين كه اوصاف حوري به كار رفته در قرآن بر مؤنث دلالت ميكنند نه بر مذكر، به اين جهت بوده است كه گفتگو و محاوره در آن آيات با طائفه مردان مؤمن بوده است نه با زنان مؤمن دنيوي، لذا اسلوب محاوره اقتضا داشت كه چنين اوصافي براي موجودات فوق ذكر شود.





پرسشگر گرامي ارزيابي اساتيد همكار طرح و ابسته به نظرات شماست، لطفاً برگه هاي نظرسنجي را با دقت تكميل وارسال نماييد.



































منابع و مآخذ:

1) زخرف، آيه 70

2) تفسير الميزان، ج 18، ص 129

3) يس، آيه 56

4) مؤمن، آيه 8

5) رعد، آيه 23

6) زخرف، آيه 71

7) ترجمه الميزان، ج 18، ص 240 و ج 19، ص 223 و 247

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.